Dansen - ett tecken på liv.

Ett livstecken på studs. Så fort jag satte benen över sängkanten i morse stötte jag genast ihop med den trogna träningsvärken. Det är så det är när man spenderat ca 8 timmar i danssalen de senaste två dagarna. Det känns att man lever så här morgonen efter. Idag och imorgon väntas ytterligare 8 timmar dans. Det är Hälsinglandsdansteaters sommarvecka som är i full gång.

Dagarna börjar klockan fyra med balettklass. Stängerna bärs fram och vi dansare strävar på med den mycket svåra och komplicerade danstekniken. Jag tänker inte försöka mig på att stava något av orden som är namn för övningarna. Svåra ord och stavningar på svåra övningar. Men det är minst sagt välbehövligt. Man får ruggit bra grund för övriga dansstilar om man lär sig balett. Hållning, styrka, uthållighet, fina linjer,kontroll och så vidare. Det är svårt, men jag gillar utmaningarna. De gör mig motiverad! Det är även nu jag börjar förstå varför jag gymmar och kör styrkeövningar på sidan om. Det har gett resultat!

En kvarts paus är vad vi får mellan varje klass som är 1 timme och 15 minuter vardera. Efter baletten kommer den moderna klassen som verkligen faller mig i smaken. Den är lite ovanlig och ger även den utmaningar och chans att bredda och utveckla mig som dansare. En massa fina teknik övningar som bränner både i armar och ben. Mycket lärorikt och utmanande som sagt.

Sista klassen är Jazz. Där får vi chans att släppa loss lite extra, iallafall vad jag känner. Snabba förflyttnigssteg, flyt och känsla får det hela att kännas lite mer fritt än de två föregående klasserna, även fast det inte är sanningen. Men jag lurar mig till det. Tekniken är fortfarnde otroligt viktig och man känner att baletten verkligen gör nytta. Men takten på övningarna ökar och det är den mest fartfylla klassen av de tre.

Träningsvärken kommer hålla i sig alla dagar och man känner av den under övningarna. Men när värmen ökar så blir den allt mer difus. Träningsvärk är ofta ett bra tecken, om den sitter på rätt ställen. Jag har lyckats placera den ganska bra efter de senaste två dagarna och vet jag jobbat med ovana men välbehövliga muskler. Rätt muskler. Känner att träningen på gymmet kommer bli minst lika viktig till kommande terminer. Nu är jag taggad för nya fräscha dansgrupper och hårt slit i danssalen. Jag brinner för detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0