Lucka 13


Bakom lucka 13 döljer sig...

ZLATAN IBRAHIMOVIC!
Världens bästa zvensk - ett kärt barn med många namn.

Dagens datum är den trettonde december, vilket innebär ett hejdundrans massa lussande, vitklädda körer och en och annan pepparkaka. För min del innebär det även en ett år äldre mamma. Så dagen till ära tänkte jag låta henne få välja vad som skulle befinna sig bakom den trettonde luckan. Det första svaret jag fick var raktpå och tydligt.

"Roland Nilsson, min favorit sen länge".

Dock fick jag ju göra henne besviken då jag redan tilldelat han och Pep en lucka. Skulle dock kunna skriva om Rolles frisyr, som mamma alltid klagar på , men nej. För oseriöst. Så hon fick svara ytterligare en gång, och det var inte speciellet mycket tvekan då heller.

"Han Bjärred, eller alltså, brorsan."
Jag: "Daniel?"
"Ja, ja precis. Hans bror var också en favorit. Patrik alltså"

Men jag fick göra henne besviken ännu en gång, även Kapten Daniel har ju fått sig en lucka, så när hon inte visste någon annan gammal favorit, så föll beslutet på mig igen. Som vanligt.

Zlatan. Mannen, "myten", legenden.

Han må ha lämnat MFF och korsat landets gränser för ett x antal år sedan och spelar numera i liknande BP-färger, fast i en lite mer glamorös liga. Men han förblir ändå alltid en påg från Malmö, Rosengård. Det kan ingen ändra på.

Zlatan är den som med ett lätt retsamt, kaxigt och briljerande sätt tar sig an förstklassiga världsklubbar och landslag. Han finns inte bara med på plan och ligger där lite skymd i bakgrunden, utan han är på toppen och lägger upp bollar, spelar fram, löper och framför allt, gör mål.


Magi a la Ibracadabra!

Det finns inte många som ens får tanken att slänga sig ned för att göra en bicicleta i det där läget. Men det är Zlatan vi pratar om. Han tänker. Han kan. Han gör. Hade jag vart den som stod där och skulle försöka täcka ut honom, hade jag bara stannat upp och tokstirrat, samt njutit. Det är bannemig en ära att ha Mr.Z framför sig.

Till denna säsong har Zlatan hamnat rätt. Det välkomnadet han fick FC Barcelona förra året såg fint ut, men de rödblå fasaderna döljde ett mindre lyckat resultat. Zlatan skall icke spela i La Liga, Serie A är det rätta. Es la casa de Zlatan. Si, si. (Ville bara glänsa med spanskan lite..)

I Milan med lirare som Pato och Ronaldinho får han chans att lysa med sin stjärnglans ordenligt, samtidigt som han lyfter upp något yngre spelare som Robinho, som därmed får ta del av stjärnglansen.

- - -
Zlatan är i nuläget världens bästa s(z)vensk. Han har 5 guldbollar, han är den som får 45% av den uppmärksamhet som sveriges alla journalister och svensk massmedia lägger på sportvärlden. Han är den jag kan sitta och rabla ett oräkneligt antal ärofyllda smeknamn till. Det senaste jag kom på, som visserligen är mer påhittigit än ärofyllt och som kanske skulle passa bättre i Inters tröjor, är Zibrah. Lite komiskt va?
- - -

Nä nu håller detta på att byggas upp till en text med ett mått på flera spaltmeter, vilket är väldigt lätt hänt när Kung Z är den som står i fokus.

- - -
Jag lovar, du är välkommen him till Malmö om det lockar. Om inte som spelare så kanske en tränarroll lockar när du är förklarad som avdankad spelare? Vad vet jag. Vi tycker om dig, Zlatan.

Man kan nog säga att Zlatan och Malmö kan använda sig av samma undertext.
-Störst, bäst och vackrast - Större kan ingen bli.

- - -
Vill avsluta med att gratulera Zlatan till en såhärlångt och förhoppningsvis en framtida lysande och framgånsrik karriär. Du är den som skall äras för att ha gett fotbollssverige och övriga riken runt om i världen inspiration och höga målsättningar för att utvecklas. Du håller på att skriva historia just nu även fast du redan har ett skrivet kapitel i historieböcker. Ibracadabra. Bravo, bravo.

Grattis på födelsedagen Mamma.
Tack Zlatan, alltid himmelsblå i blodet.


Kommentarer
Postat av: Mamma

Tack för det och tack för läsvärd blogg!

Och Rolles frisyr är ju helt ok både nu och den magiska VM-sommaren 94! Då låg du i tryggt förvar i mammas mage, kanske väcktes ditt fotbollsintresse redan där!?

2010-12-15 @ 08:01:42
Postat av: Rebecka

Hej! Jag har själv tänkt att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2011-07-12 @ 15:29:39
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0