Annadagsderbyt en "annandag"



Skottning på snötyngd balkong blev sysselsättning istället för uppskjutet derby...


Det första jag tänkte när jag i morse satte mig upp i sängen och sträckte på mig lite för att se ut genom fönstret var "kommer jag se bollen i detta väder?". Det jag hade i tankarna var det årliga annandagsderbyt. Något jag gått på så länge jag kan minnas. En match mellan Bollnäs GIF och Edsbyns IF som spelas på annandagen varje år.

Förr var det inte så viktigt vem som vann för mig, då jag hade mitt eget lag dessa matcher. Bollebyn. En fin och oslagbar mix. Kunde aldrig förlora. Men i dagsläget är det ett annat och kanske lite mer realistiskt lag som gäller. Edsbyns IF.

Jag hade iår förberätt mig väl inför derbyt med pälsmössa och flagga till Simon Jansson och var hypertaggad att gå på matchen...även fast snön yrde som ett gäng jubelidioter. Och inte ville det sluta heller. Det bara föll och föll och föll. Spelade vädergudarna oss ett spratt? Ville de bara se hur många som skulle ställa in sig på att stanna hemma från bandyn (vilket jag inte hade en tanke på)? Eller var det helt enkelt så här det skulle se ut resten av dagen? Svar ja! I stort sätt så.

Derbyt blev uppskjuten till annat datum. På radion utfärdades klass2 varningar och det vore ren idioti om hela Bollnäs och Edsbyn skulle börja ta sig upp till Sävstaås IP. Det skulle bli kaos!

Många började nöta i att det här med att hallbygget skulle varit klart för längesen i Bollnäs, vilket jag i högsta grad håller med om. Det är viktigt och underlätter i många avseenden och inte minst år 2013 när det är ett krav på hall för att få spela i Elitserien. Men idag skulle inte ens en hall ha hjälpt.

Hur kul är det med ett derby i en hall med tomma läktare? Inte speciellt roligt va? Nej. För idag var problemet att folk inte skulle kunna ta sig till matchen i snökaoset och en hall hade inte löst det problemet på något sätt. Men jag nekar som sagt inte till att en hall behövs i Bollnäs. Grejen är bara att vi har Sveriges veligaste politker i den här staden, så det blir aldrig något gjort. Eller det går i varje fall underbart segt.

Så eftermiddagen spenderades delvis framför tvn för att se SAIK- Broberg, som var en rätt hyfsad match, och dels ute bland snödrivor tillsammans med brorsorna. Underbart att leka i snön med 20+:are! Värt att nämna är att vi faktiskt hade skottat innan också.

Detta var alltså första annandagen utan bandyderby så långt jag kan minnas. Men matchen kommer ju att spelas, frågan är bara när?

 Nästa match är på onsdag, så det blir inte en fullt olidlig väntan till nästa match i alla fall. Jag antar att det är då jag får inviga min Simon Jansson-flagga också.

VI ÄR RÖD OCH BLÅ, OCH OSS KAN INGEN SLÅ. FÖR VI ÄR OSLAGBARA. MÄSTARNA, MÄSTARNA FRÅN HÄLSINGLAND...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0