Inför fotbollsgalan 2010

Så var det äntligen bara ett drygt dygn kvar till årets fotbollsgala. En tillställning som jag alltid har kollat på genom åren men inte brytt mig speciellt mycket om i vems händer priserna hamnar. Men i år är det ändring på det. För i år har jag blivit himmelsblå och flera av våra guldklimpar i årets MFF-trupp är nominerade. Så tänkte tycka och tänka lite om detta här på bloggen. Vilket ni gärna får göra i kommentarfältet här nedan också. Let's go!

Det blir inriktat på herrarna. Har inte så stor koll på spelarna i årets andra två guldlag från Malmö. Men det kan räcka bra ändå.

_______________________

Nominerade
* Vinnaren av priset enligt mig
- Min åsikt/kommentar

_______________________


Årets målvakt, herrar: Johan Dahlin, Malmö, Pär Hansson, Helsingborg, Andreas Isaksson, PSV Eindhoven, Johan Wiland, FC Köpenhamn.

* Johan Dahlin

- De två förtstnämnda var ju som bekant med i den allsvenska guldstriden båda två och de andra två gör karriär utanför landets gränser. Självklart finns det bara en vinnare av dessa i mina himmelsblå ögon. Johan "The hero" Dahlin. En av MFF:s mest oerställiga spelare. Visst vi har målvakter som kan hoppa in när baksidorna inte håller för Dahlin, men det är fortfarande ingen som kan sköta sig lika disiplinerat, säkert och förstklassigt som honom. Han bidrar med lugn till hela laget och är viktig för lagets mentala delar också. Absolut värd detta pris.

Årets back, herrar: Daniel Andersson, Malmö, Joel Ekstrand, Helsingborg, Daniel Majstorovic, Celtic, Olof Mellberg, Olympiakos.

* Daniel Andersson

- Ja vad ska man säga. Jag är en aning partisk hittills, men också rättvis tycker jag. Malmö FF tog ändå SM-guld, så de himmelsblå spelarna är bäst i Sverige. Dock har DA inte bara konkurens av silverlagets Joel Ekstrand, utan även av två landslags- och utlandsspelare. Är det någon av dessa två som ska vara med och slåss om priset så gör det ju ingenting om han är fd. MFF:are, nej. Men jag ser dock ingen märkbar konkurans, utan våran Daniel Andersson är årets back 2010, då även han har bidragit starkt till lagets mentala trygghet. Men tekniken och spelsinnet är bländande det med. Sen ska man inte glömma att han bytte från offensiv mittfältare till back så sent som i år men ändå skött så bra. Så jag kan inte välja att ge priset till någon annan än våran Danne.

Årets mittfältare, herrar: Wilton Figueiredo, Malmö, Kim Källström, Lyon, Anders Svensson, Elfsborg, Pontus Wernbloom, AZ Alkmaar.

* Wilton Figueiredo

- Jag fortsätter vara lika himmelsblå i mina bedömningar och val som jag är i hjärtat. Men utan Wilton detta år, så hade det blivit stora läckor på mittfältet. Hans samspel med Ivo Pekalski har varit våra nycklel till den framgång som lett oss till guldet. Sjukligt viktig spelare, som kanske kommit lite i skymundan av nykomlingen Pekalskis dundergenombrott. Därför är denna underbart skickliga spelare värd cred för det han gjort för Malmö FF. Årets svenska mittfältare 2010, he is!

Årets anfallare, herrar: Alexander Gerndt, Helsingborg, Tobias Hysén, IFK Göteborg, Zlatan Ibrahimovic, Milan, Ola Toivonen, PSV Eindhoven.

* Zlatan Ibrahimovic

- Att Alexander Gerndt har gjort en imponerande stormsuccé detta år är inget jag nekar till. Allsvenskans bästa anfallare 2010 detta år. Men i och med att "kungen" är med bland nomineringarna så kan jag inte ge honom detta pris. Att han är HIF:are är inte anledningen, utan det är bara så att Zlatan Ibrahimovic fortfarande är Sveriges fotbollsregent. Det finns ingen svensk fotbollsspelare som är bättre helt enkelt. Så valet är mannen med stort Z. (Jag funderar inget om de andra två, även om viss Hysén har glänst i götet osv. Men det fanns bara två stycken jag lägger energi på här.)
 

Årets nykomling, herrar: John Guidetti, Manchester C, Erik Israelsson, Kalmar, Johan Larsson, Elfsborg, Ivo Pekalski, Malmö.

* Ivo Pekalski

- Han tog oss med storm skulle jag vilja säga. En nykomling som blev en nyckelspelare en bit in på säsongen. Näst intill oersättlig, även om Jeff skötte den positionen bra i sista matchen. Men Ivo Pekalski har imponerat på oss alla detta år. Det är en otroligt kunnig spelare med en mycket ljus framtid. Hoppas att han förblir himmelsblå ett par år till.

Årets spelare, allsvenskan: Daniel Andersson, Malmö, Wilton Figueiredo, do, Alexander Gerndt, Helsingborg, Anders Svensson, Elfsborg.

* Alexander Gerndt

- Trots att två himmelsblå pågar har chans till denna titel, så är jag villig att ge dig denna utmärkelse. Även om det tar emot. Men jag har erkänt det tidigare här på bloggen. Du är bra, Alexander Gerndt. I och med att  ag tror att du har svårt att ta priset som bästa anfallare där du har svår konkurens i form av den folkkäre, f.d malmöpågen, Zlatan "the man" Ibrahimovic, så är du värd ett pris i alla fall. Som vinnare av skytteligan och ett skrämande bra spel så vågar jag nog ge dig det hedersvärda priset, "årets spelare,allsvenskan". Dock har du stor konkurens av två himmelsblå pågar. Men du har helt klart tagit mer plats både på planen och i media än vad Danne och Wilton har detta år. De har jobbat i tystnad och på ett diskret sätt drivit Malmö FF till guldet. Men då jag tycker att du är värd ett pris och har delat ut ett varsitt till mina guldklimpar, så utser jag dig till årets allsvenske spelare 2010. Med en aning motvilja inblandad i det hela. 

Årets tränare, Herrlag: Sixten Boström, Örebro, Conny Karlsson, Helsingborg, Roland Nilsson, Malmö, Peter Swärdh, Mjällby.

* Roland Nilsson

- Rolle får detta pris utan tvekan. Jag kan inte se att någon annan är värd detta pris mer än dig. Du har stått ut med hård kritik genom dessa år som du tränat upp våra himmelsblå pågar. Du har sorgligt nog fått mycket skit riktad mot dig, då du inte riktigt fått det att fungera som du vill alla gånger. Men du har bokstavligen rest dig ur skiten och kämpat som en riktig hjälte för hela MFF-familjen. Nu är guldet bärgat och ingen i våran stora härliga familj missunnar dig detta pris. Tack Rolle, tack!

- - - - - - - - - - - -

Där har vi de nomineringar jag valt att fokusera på, dock vill jag göra mitt eget pris också. Vad ska jag döpa det till? Något så häftigt som "Exil-claras hedersutnämning" kanske? Helt okej, det kör vi på! Vänta ska bara harkla mig...

Mina damer och herrar, pojkar och flickor, Exil-claras hedersutnämning går i år och för första gången till...Ingen mindre än...* Harkel *

Dardan Rexhepi!!!

- Jag avgudar dig. Du har bidragit med inhopp på hög nivå och inte sparat på energin för en sekund när du befunnit dig på plan. Ditt stora genombrott i tidernas match, då du hade en plats i startelvan, var ren njutning att skåda. Tack för året, hoppas jag får se mycket mer av dig i den himmelsblå tröjan. Du är och förblir en stor förebild för mig. Tack!

- - - - - - - - - - - -

Så där ja, det var allt för mig denna kväll. Kommentera gärna med eget tyck och tänk. Det uppskattar jag alltid.

Hoppas att fotbollsgalan blir en lyckad sådann i år och att ni som är på plats får en oförglömlig kväll. Jag skulle vilja vara där.

Heja di blåe!



Kommentarer
Postat av: emma

sv: saknar dig också. <3

2010-11-14 @ 21:27:49
URL: http://emmasvensson.blogg.se/
Postat av: sandra

tummen opp (Y)

2010-11-16 @ 14:16:32
URL: http://sajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0