Krönikan blev min biljett till Malmö

"Ett himmelsblått rike i södra Sverige. Ett gäng med hjältar iklädda himmelsblå strumpor uppdragna till knäna. Bakom dem, ett hav med människor uppställda för strid. Vevande flaggor och stärkande ramsor. Det är ett krig om guld, på fullaste allvar. Fast ändå som ett nöje. Ja, det är så jag ser på det. Då jag följer mitt lag på närmare hundra mils avstånd. Ett tungt och hopplöshetsväckande avstånd. Ett avstånd som får mig att hata Sveriges avlånga utformning. Det jag pratar om är mitt långdistansförhållande till Malmö FF."

Så här inleddes den text som är grunden till varför jag idag lägger fram resväskan för att på lördag ta med pick och pack på tåget till Malmö.

En resa jag väntat på sedan i augusti. En resa som jag tröttat ut min omgivnings öron med av allt mitt längtande tjat och prat. En resa som går av stapeln om knappa två dygn.

Stycket längst upp av detta blogginlägg var inledningen på krönikan jag skickade in till Himmelriket någon gång i början av Augusti. Men det är också inledningen till ett välkänt supporterskap i MFF för min del. Innan texten var skriven visste ingen i Malmö vem jag var. Efter att krönikan publicerats har dock jag och mitt supporterskap i MFF blivit hyffsat välkänt.

Krönikan blev förvånadsvärt uppmärksammad och uppskattad och snart hade min underbara familj i söder påbörjat en insamling för att få "him" mig till Malmö och min första hemmamatch. Något jag aldrig kommer kunna tacka er nog för!

Tänk att min krönika skulle vara det som skulle ta mig till Malmö ändå. Ganska häftig tanke.
 
På lördag klockan 10.49 avgår tåget från Bollnäs järnvägsstation, sedan krävs två byten för att sedan sitta på tåget som tar mig och brorsan från Stockholm till Malmö. Strax innan klockan 19 på lördagskvällen beräknas vi vara framme, sedan börjar uppladdningen inför årets sista match och förhoppningsvis en kommande guldfest.

Under resan kommer jag försöka uppdatera bloggen från brorsans iphone så gott det går. Så ni får gärna kika in och läsa vad jag gör och var jag befinner mig under dessa dagar.

Nu ska kläder och grejor inför resan plockas fram och packas ned, så att det bara är att stänga igen väskan och hoppa på tåget på lördag.

Tackar alla som ger mig denna chans och upplevelse. Jag är evigt tacksam, tack!¨

Vi ses i Malmö på Stadion, mot guldet!

Kommentarer
Postat av: Quini

Hi Clara.



First sorry my english,i dont know if you know about me,Im a spanish boy MFF fan.

I just read you will be in Malmö this sunday.I hope you enjoy a lot and have a good travel,and enjoy mu because you will live a beautiful experience and a dream.



Best regrads from Spain.AUPA MALMÖ

2010-11-05 @ 00:09:19
Postat av: Rising

Nu när du skall himm till den nya borgen önskar jag dig all lycka. Själv är jag fast i Hong Kong och kan inte vara på plats. Jag är lite avundsjuk på dig men mest glad för din skull, ta vara på stunden, njut.

2010-11-05 @ 02:05:36
Postat av: LjusblåErik

Hej Clara!!

Skönt att läsa om lite fler långdistansförhållanden... då jag själv är född och uppvuxen i Uppsala utan någon som helst koppling till Skåne-regionen. Själv fastnade jag för MFF som nioåring under marschen mot Europacupfinalen - vilket ju onekligen är ett tag sedan!

Under slutet på 80-talet kunde jag se mina första MFF-matcher på plats, det blev ett par matcher i Stockholm då det ju ligger på lite lagom avstånd.

En riktig MFF-boost fick jag det gudsförgätna året -99, då jag var på plats på Råsunda när degrederingen i princip blev klar... och under året i Superettan gavs ju mängder av chanser att se MFF då det fanns många motståndarlag inom 20 mils radie. En definitiv höjdare var ju att vara med när avancemanget till Allsvenskan blev klart på Domnarsvallen i Borlänge!! Sedan fanns ju en viss herr Z med i laget... åh, vilken kille!!

Nåväl - har sedan dess fortsatt följa MFF allt mer intensivt, internet gör ju bl a att man kan komma så mycket närmare laget tack vare all rapportering via exempelvis det eminenta Himmelriket. Jag var också engagerad i uppstarten av MFF Support Stockholm, så Åsa J har jag sprungit in i ett antal gånger!!



Jag drar iväg ner mot Malmö redan under fredagen för att ladda för söndagens match. Det blir den tredje hemmamatchen för säsongen - rejält rekord för min del! :)



Även jag är en stolt röd bonde, då mormor och morfar är från Byn och jag var där mycket på loven när jag var liten! Har fortfarande kusin där uppe, så det blir en del besök i Hälsingland!! Kombinationen MFF - EIF känns inte så vanlig, så det var extra kul att se även du är lika!



Nåväl, det är kul att läsa dina texter och följa ditt engagemang. Tänkte väl mest bara meddela att långdistansförhållanden faktiskt kan fungera - själv har jag nu kommit upp i över 30 år som MFF-suporter och det är intensivare än någonsin!!



Ha en mycket trevlig resa ner till Malmö, vi får sjunga högt och mycket på söndag!! Guldet ska him!

2010-11-05 @ 02:06:39
Postat av: Ultras Malmö

Välkommen hem Clara till Malmö, ställ dig i mitten på ståplats!

2010-11-05 @ 04:32:10
Postat av: kylspray.com

Hej. Bra blogg. Skulle du vara intresserad av att flytta den till en renodlad sportportal? På kylspray.com hittar du likasinnade och likasinnade hittar enklare dig, fler kommentarer etc. Mvh kylspray.com

2010-11-05 @ 10:55:49
URL: http://www.kylspray.com
Postat av: Ola Persson

Vad kul att pengarna räckte :) Hoppas du får en underbar upplevelse! Vi ses på stadion :)



Mot SM-guld!

2010-11-05 @ 20:19:22
URL: http://www.facebook.com/Smurfen
Postat av: David

Välkommen Hem till malmö clara!

Stå upp för malmö , stötta laget och gör allt du kan för att stötta laget mot seger.

Det kommer vara en fantastisk stämmning som vanligt och jag hoppas du kommer bli förvånad över att det finns sån publik i sverige.



Sjukt kul att du äntligen kommer ner till malmö!

stå upp för laget.



Vi uppskattar din kärlek till mff, annars hade detta aldrig blivigt av.. Fortsätt älska laget på det sätt du gör idag.



Väl mött på en kokande stadion.



mvh/

David

"puffmuffen@bdb"

2010-11-06 @ 14:03:50
Postat av: MFFareÄrViAlla

Kom gärna till ölcafeét på söndag för uppladdning (på möllan) och delta sedan i marschen mot Stadion kl.14.30.

2010-11-06 @ 15:40:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0